Niezbędne informacje dla skarżącego
ART. 225 § 1 KPA
"Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku,
jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych.""Granice tej ochrony wyznacza zgodność z prawem działania osoby składającej skargę lub wniosek.
W związku z tym ochronie nie podlega osoba, która poprzez wniesienie skargi lub wniosku narusza dobra chronione innych osób, dopuszczając się przestępstwa oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi, albo też ujawnia prawnie chronione informacje."J. Borkowski, w: Adamiak, Borkowski, Komentarz 2004, s. 813
INFORMACJE OGÓLNE
Prawo do składania skarg i wniosków jest prawem zagwarantowanym wszystkim obywatelom przez Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (art. 63).
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego (kpa) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. nr 5 z 2002 r. poz. 46).
Zgodnie z § 5 w/w Rozporządzenia „Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu”.
Skargi mogą być składane ustnie w każdej jednostce organizacyjnej Policji w ustalonych dniach i godzinach. Przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisuje wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.
Kierownicy jednostek organizacyjnych Policji lub wyznaczeni przez nich zastępcy obowiązani są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków co najmniej raz w tygodniu. Informacja o dniach i godzinach przyjęć powinna być wywieszona na widocznym miejscu w siedzibie jednostki.
Skarga powinna zawierać: imię i nazwisko skarżącego, dokładny adres zamieszkania (miejscowość, kod pocztowy, ulicę, numer domu, numer mieszkania), dokładny opis zdarzenia.
Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. Rozporządzenia: „Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania”.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 237 i 244 Kodeksu postępowania administracyjnego skargi i wnioski załatwiane są:
- bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca,
- posłowie na Sejm, senatorowie i radni, którzy wnieśli skargę we własnym imieniu, albo przekazali do załatwienia skargę innej osoby zawiadamiani są o sposobie jej załatwienia lub o stanie jej rozpatrzenia w terminie 14 dni,
- w razie niemożności załatwienia skargi w powyższych terminach, na jednostce organizacyjnej Policji spoczywa obowiązek powiadomienia skarżącego o przyczynie zwłoki i wyznaczenia nowego terminu załatwienia skargi.
Za datę, od której liczy się powyższe terminy, należy uznać datę wpływu skargi/wniosku bezpośrednio do jednostki organizacyjnej Policji, właściwej do jej załatwienia.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi (odpowiedź na skargę) powinno zawierać: oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Na podstawie art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) (Dz. Urz.UE L 119 z 04.05.2016) informuję, że:
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Komendant Miejski Policji w Jaworznie
Kontakt:
ul. Narutowicza 1 , 43-600 Jaworzno
tel. 47 8525212 w dni robocze: w godzinach 8.00 – 15.00 (w poniedziałki w godzinach 8.00 – 17.00), faks numer 47 8525214.
Komendant Miejski Policji w Jaworznie wyznaczył w podległej jednostce inspektora ochrony danych
Kontakt:
ul. Narutowicza 1, 43-600 Jaworzno.
Dane inspektora ochrony danych na stronie BIP KMP w Jaworznie, kontakt e-mail: oin@jaworzno.ka.policja.gov.pl
Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są w celu rozpatrzenia wniesionej/wniesionego przez Panią/Pana skargi/wniosku na podstawie przepisów: art. 6 ust. 1 lit.c ww. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, kodeksu postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do treści danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania oraz przenoszenia danych, oraz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Pani/Pana dane będą udostępniane wyłącznie podmiotom uprawnionym do uzyskiwania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji sprawy, a następnie archiwizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe, gdyż wynika z przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. W przypadku nie podania danych nie będzie możliwe rozpatrzenie wniesionej/wniesionego przez Panią/Pana skargi/wniosku.
PRZYJMOWANIE SKARG I WNIOSKÓW
Komendant Miejski Policji w Jaworznie oraz jego I Zastępca przyjmują osobiście obywateli oraz funkcjonariuszy i pracowników Policji w sprawach skarg i wniosków.
Interesanci są przyjmowani w każdy poniedziałek w godzinach od 13:00 do 17:00 (za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy).W celu zapewnienia właściwej obsługi akces spotkania należy wyrazić w formie pisemnej, jasno określając jego tematykę, co pozwoli na rzeczowe załatwienie sprawy.
Ponadto skargi i wnioski można składać:
-
ustnie do protokołu – w Komendzie Miejskiej Policji w Jaworznie przy ul. Narutowicza 1, 43-600 Jaworzno – całodobowo w siedzibie Komendy Miejskiej Policji w Jaworznie, gdzie wyznaczeni funkcjonariusze działający w imieniu Komendanta Miejskiego Policji w Jaworznie – przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków,
-
osobiście, uprzednio przygotowany dokument – w punkcie recepcyjnym KMP w Jaworznie – całodobowo,
-
faksem – nr +48 478525214 lub 478525244,
-
za pośrednictwem ePUAP – adres strony internetowej www.epuap.gov.pl
-
za pośrednictwem poczty elektronicznej – na adres komendant@jaworzno.ka.policja.gov.pl
-
listownie – na adres Komenda Miejska Policji w Jaworznie ul. Narutowicza 1, 43-600 Jaworzno.
WAŻNE!
Zgodnie z § 8pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu osoby wnoszącej sprawę pozostawione będą bez rozpoznania.
Skargi na działalność Policji można kierować do kierowników jednostek Policji,
jak również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich:
Rzecznik Praw Obywatelskich
Aleja Solidarności 77
00-090 Warszawa
Przyjęcia interesantów:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
poniedziałek w godz. 9:00 - 17:00
wtorek - piątek w godz. 9:00 - 15:00
telefon 0-22 551 77 60, 0-22 551 78 11
centrala: 0-22 551 77 00
Pełnomocnik Terenowy w Gdańsku (dla województwa zachodnio-pomorskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego)
ul. Chmielna 54/57
80-748 Gdańsk
sekretariat 0-58 764 73 02
fax: 0-58 764 73 03
Przyjęcia interesantów:
telefon: 0-58 764 73 06
Poniedziałek w godz. 10:00 - 17:00
Wtorek-czwartek w godz. 9:00 - 15:00
Pełnomocnik Terenowy w Katowicach (dla województwa śląskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego)
ul. Jagiellońska 25 pok. 122
40-032 Katowice
telefon: 0-32 728 68 00
faks.: 0-32 728 68 23
Przyjęcia interesantów:
poniedziałek, środa, piątek w godz. 9:00 - 15:00
wtorek w godz. 10:00 - 17:00
Pełnomocnik Terenowy we Wrocławiu (dla województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego)
ul. Wierzbowa 5
50-056 Wrocław
sekretariat 0-71 346 91 15
fax: 0-71 343 43 25
Przyjęcia interesantów:
telefon (0-71) 346 91 00
poniedziałek, wtorek, czwartek w godz. 9.00 - 15.00
środa w godz. 10.00 - 17.00
strona główna RPO: www.rpo.gov.pl
formularz elektroniczny: www.rpo.gov.pl/wniosek